Powracając do mojego planu, o którym wspominałem w poście z 4 sierpnia 2022 r., a także do Nancy Pelosi, która jak wynika z dostępnych na youtube wideo, już wcześniej bywała w Chinach, a dokładniej na placu Tiananmen, 10 sierpnia 2022 r. dokupiłem nową spółkę do mojego portfela.
Nową spółką jest notowane na giełdzie w Hong Kongu Swire Pacific (akcje klasy "A" - ticker: 19, akcje klasy "B" - ticker: 87). Swire Pacific jest konglomeratem działającym w sektorze nieruchomości, spożywczym (napoje), lotniczym (linie lotnicze - transport ludzi oraz cargo, usługi serwisowe dla linii lotniczych), handlowym, inwestycyjnym, transportu morskiego oraz w innych o mniejszej wadze w przychodach.
Od 2020 roku miałem w planach zakup Singapore Airlines lub Japan Airlines, jednak ze względu na epidemię covid z realizacją zakupu ciągle się wstrzymywałem. Jak się okazało, słusznie. Branża została praktycznie uziemiona, rachunki posiadaczy akcji topniały, firmy potrzebowały dokapitalizowania, a spółki takie jak Singapore Airlines czy Cathay Pacific zostały zmuszone do pozyskania kapitału pozwalającego na przetrwanie. Na branży potknął się także Warren Buffett, choć jeszcze kilka lat temu sam mówił, że lubi linie lotnicze. Buffett o branży lotniczej: Warren Buffett on Airline Industry & Labour Strike. Spółka wdrożyła 3-etapowy plan ratunkowy polegający na restrukturyzacji oraz pozyskaniu łącznie 39 mld HKD. Z emisji nowych akcji Cathay pozyskało 11,7 mld HKD (ok 1,5 mld USD), co ciekawe chętnych do objęcia akcji nowej emisji było tak wielu, że doszło do nadsubskrypcji. Oferowano 2,5 mld akcji, natomiast chętnych było na 3,43 mld akcji. Oprócz tego Hong Kong (jako region administracyjny) objął 6% akcji Cathay wykładając na ratowanie spółki 3,5 mld USD (ok 27 mld HKD) link: Hong Kong government to lead US$5 billion bailout package Wtedy też na giełdzie w Hong Kongu zawieszono obrót akcjami Cathay Pacific, Swire Pacific oraz Air China.
Dominującym akcjonariuszem w The Cathay Pacific Group jest Swire Pacific. Swire posiada 45% akcji, Air China 22,65%, Qatar Airways 9,99%, China National Aviation Corporation 7,34%. Pomimo tego, iż Air China posiada 22,65% akcji Cathay Pacific, to Cathay Pacific także obecny jest w akcjonariacie Air China. Spółka posiada 2 633 725 455 akcji serii "H", co stanowi 57,72% wszystkich wyemitowanych akcji serii "H". Łączny udział Cathay Pacific w spółce Air China (według info podanego przez Swire Pacific) stanowi ok 18% (A+H).
W skład The Cathay Pacific Group wchodzi także przewoźnik niskobudżetowy HK Express oraz Air Hong Kong. The Cathay Pacific świadczy usługi zarówno w transporcie ludzi jak i ładunków (cargo). Posiadają własny terminal cargo na lotnisku w Hong Kongu. Za pierwsze półrocze 2022 roku grupa zanotowała stratę przypisaną akcjonariuszom w wysokości 4,9 mld HKD względem straty w wysokości 7,5 mld HKD w roku ubiegłym. Władze Hong Kongu przedłużyły spółce okres zwrotu kredytu pomostowego w wysokości 7,8 mld HKD na kolejny rok, tj. do 8 czerwca 2023 r. Jednocześnie łagodzenie polityki anty-covid pozwoliło spółce na poprawę wyników. Spółka wciąż posiada środki na niezakłócone prowadzenie działalności operacyjnej ,,Available unrestricted liquidity at 30th June 2022 totalled HK$26,701 million, comprising liquid funds of HK$17,289 million and committed undrawn facilities of HK$9,530 million, less pledged funds of HK$118 million."
Oprócz tego Swire Pacific posiada odpowiednik singapurskiego SIA Engineering czyli HAECO. Obie spółki zajmują się wszelkimi usługami związanymi z serwisowaniem samolotów. HAECO (Hong Kong Aircraft Engineering Company działa także na innych rynkach niż Hong Kong, na przykład w USA oraz w Chinach Kontynentalnych. Pod koniec 2018 roku Swire Pacific doprowadziło do zdjęcia spółki z giełdy stając się jedynym udziałowcem w grupie HAECO. W pierwszej połowie 2022 r. HAECO odnotowało zysk w wysokości 166 mln HKD względem 310 mln HKD w roku ubiegłym. Spadek jest spowodowany brakiem pomocy finansowej udzielonej przez rząd w Stanach Zjednoczonych. Jednocześnie spółka zanotowała wzrost zapotrzebowania na remonty silników oraz pozostałych części samolotów. Wraz z luzowaniem polityki anty-covid spodziewam się zarówno poprawy wyników w części przewozowej jak i serwisowej.
W roku 2021 na odnodze związaej z całą grupą spółek lotniczych oraz około lotniczych spółka wygenerowała przychody w wysokości 11,4 mld HKD, natomiast strata netto przypisana akcjonariuszom wyniosła 2,3 mld HKD.
Kolejną odnogą spółki jest nienotowane na rynku giełdowym Swire Coca Cola, czyli biznes butelkowy/rozlewniczy oraz dystrybucyjny produktów The Coca Cola Company w Chinach Kontynentalnych, Hong Kongu, na Tajwanie oraz jako trzeci największy niezależny "rozlewca" w Stanach Zjednoczonych. W pierwszym półroczu spółka wygenerowała zysk w łącznej wysokości 1,1 mld HKD (spadek o 22% rok do roku na rynkach azjatyckich), natomiast na rynku amerykańskim wręcz przeciwnie przeciwnie, spółka zanotowała 34% wzrost rok do roku. W roku 2021 na tym biznesie spółka wygenerowała przychody w wysokości 53,9 mld HKD, natomiast zysk wyniósł 2,5 mld HKD. Co pozwoliło na nadrobienie wyników na branży lotniczej.
18 lipca spółka oficjalnie ogłosiła przejęcie od Coca Cola Japan biznesu rozlewniczo-dystrybucyjnego produktów The Coca Cola Co. w Wietnamie oraz Kambodży za kwotę 1,02 mld USD. Dzięki czemu spółka weszła na rynek Azji Południowo-Wschodniej, czyli rozszerzyła swoją działalność biznesową także na region państw ASEAN.
Swire Pacific posiada 82% akcji notowanego na giełdzie w Hong Kongu Swire Properties, ticker: "1972". Swire Properties posiada szeroko zróżnicowane portfolio nieruchomości biurowych, handlowych, hotelowych itp. głównie na terenie Hong Kongu oraz Chin Kontynentalnych. Oprócz tego spółka posiada kompleks nieruchomości w Miami w Stanach Zjednoczonych. Tak jak w przypadku biznesu napojów, spółka wychodzi poza szeroko pojęte Chiny i wspólnie z indonezyjskim partnerem rozwija projekt Savyavasa w Południowej Dżakarcie (której populacja w roku 2021 wynosiła 11 261 595 osób). Swire Properties posiada 50% udziałów w projekcie. Oprócz tego spółka posiada ok 20% udziału w projekcie The River oraz 15,73% w projekcie Empire City (data oddania - 2027 r.) w Sajgonie, w Wietnamie. W chwili obecnej Swire także rozwija projekt w Tokio, który także zostanie oddany w roku 2027 r.
Na działalności nieruchomościowej w pierwszym półroczu 2022 r. spółka wygenerowała przychody na poziomie 6,6 mld HKD względem 9,0 mld HKD rok do roku. 26% spadek przychodów spowodowany jest wieloma czynnikami, przede wszystkim największy wpływ miała epidemia covid, a tym samym spadek obrotów na rynku hotelowym, handlowym i innych. Wszelkie centra handlowe, czy nieruchomości hotelowe, których właścicielem jest Swire Properties zostały bardzo mocno dotknięte surową polityką anty-covid. W roku 2021 na działalności nieruchomościowej spółka wygenerowała przychody na poziomie 15,8 mld HKD osiągając zysk przypisany akcjonariuszom w wysokości 5,8 mld HKD.
Oprócz wyżej wspomnianych działalności Swire Pacific rozwija działalność w sektorze prywatnej ochrony zdrowia, w tym prywatnych szpitali oraz klinik na terenie Chin poprzez inwestycję w:
1) China Healthcare Investments Limited
2) Shenzhen New Frontier United Family hospital
3) Delta Health China Limited
oraz inne niewymienione powyżej podmioty.
Powracając do branży żywnościowej spółka posiada własny brand na rynku cukrów Taikoo Sugar czy własne piekarnie/cukiernie q-bakery Posiada sieć sklepów sportowych m.in. o nazwie GigaSports.
Pod branem Taikoo Motors (oraz kilkoma innymi), spółka zajmuje się dystrybucją samochodów marki Volkswagen oraz Mercedes na terenie Hong Kongu oraz Tajwanu. Oprócz tego spółka zajmuje się dystrybucją maszyn Volvo, samochodów ciężarowych Volvo oraz motocykli.
Łącznie za pierwsze półrocze spółka wygenerowała przychody łączne na poziomie 44,59 mld HKD względem 46,7 mld HKD rdr (spadek 5%). Zysk netto przypisany akcjonariuszom wyniósł 1,89 mld HKD (odpowiednik ok 240 mln USD) względem straty na poziomie 792 mln HKD rdr.
Spółka ogłosiła dywidendę w wysokości 1,15 HKD na akcję klasy ,,A" oraz 0,23 HKD na akcję klasy ,,B". następnie po ogłoszeniu programu skupu akcji własnych (buyback) w wysokości 4 mld HKD (zarówno dot. akcji klasy ,,A" jak i ,,B") akcje wystrzeliły o 10%. Stopa dywidendy oscyluje w okolicach 4-7%. W chwili obecnej za akcję klasy A należy zapłacić 52,65 HKD, lot (pakiet) akcji obejmuje 500 sztuk. Natomiast za 1 akcję klasy B należy zapłacić 8,51 HKD, 1 lot (pakiet) akcji obejmuje 2500 sztuk. Czyli jeśli chcemy zainwestować w akcje Swire Pacific, to minimalna kwota zakupu dla akcji serii A wynosi 26 325 HKD = 15 256 zł, natomiast minimalna kwota zakupu akcji serii B wynosi 21 275 HKD = 12 330 zł. Oprócz tego podczas zakupu akcji na giełdzie w Hong Kongu dodatkowo należy pamiętać o ,,stamp duty" w wysokości 0,13% wartości transakcji.
Powracając do momentu wejścia w spółkę, nie był on przypadkowy. W związku z tym, że spodziewałem się nienajlepszych wyników w branży lotniczej, a Cathay publikowało wyniki właśnie 10.08.2022 r. Wybrałem ten moment na wejście. 11.08.2022 r. wyniki publikowało Swire Properties oraz cała grupa, tu po opublikowaniu spodziewałem się poprawy sentymentu oraz lekkiego odbicia. Jak się okazało, 11.08 po ogłoszeniu skupu akcji własnych (buy-backu) akcje spółki wzrosły ponad 10%.
____________________________________________________
Microstrategy - po zrealizowaniu części zysku na Microstrategy i zakupie za niego wyżej opisanych akcji Swire Pacific w moim portfolio faktycznie mam 1 spółkę, która nie wypłaca dywidend. Póki co nie mam w ogóle w planie sprzedaży pozostałej części akcji Microstrategy, ponieważ rynek kryptoaktywów jest zbyt ważny, aby go pomijać w swoich inwestycjach. A Microstrategy daje mi ekspozycję na rynek kryptoaktywów. Choć nie wykluczam, że przy zadowalających mnie poziomach z tej spółki wyjdę w całości. Na wszystkich akcjach Microstrategy mam obecnie ponad 110% zysku.
Nieźle przeanalizowałeś spółkę i moment wejścia :)
OdpowiedzUsuńGratulacje zarobku na Microsrategy !
ps.Twoja spółka jedna jest lepiej zdywersyfikowana niż mój cały portfel!
Wszystkie spółki, które kupuję solidnie analizuję :) zgodnie z zasadą ,,wiedz, co masz" ;) Swire Pacific jest bardzo zdywersyfikowane ale dla przykładu Mitsubishi Corporation posiada udziały bądź kontroluje w całości ponad 1200 spółek. Dzięki :)
Usuń